14 اکتبر 2022- بر اساس یک مقاله ی مروری که اخیراً در مجله پزشکیCardiovascular Research  منتشر شده است، یکی از عواملی که اغلب در ایجاد بیماری قلبی نادیده گرفته می شود، آلاینده ها و آلودگی های زیست محیطی هستند. مقصر اصلی فلزات سنگین، آفت کش ها و میکروپلاستیک ها در خاک و آب هستند.

به طور سنتی، علل اصلی بیماری های قلبی عروقی به عنوان عواملی مانند فشار خون بالا، کلسترول، چاقی و سیگار ذکر شده است. اما با توجه به مرور مقالات علمی در این زمینه، آلودگی را نیز باید به این فهرست اضافه کرد. همانطور که نویسندگان این مقاله گفتند: "آلودگی هوا، آب و خاک یک تهدید بزرگ و رو به رشد برای سلامت جهانی است". کمیسیون آلودگی و سلامت Lancet مستند کرده است که آلودگی بزرگترین عامل محیطی بیماری و مرگ زودرس در جهان امروز است. بیماری های ناشی از آلودگی های زیست محیطی مسئول حدود 9 میلیون مرگ زودرس در سال 2015 بوده اند، که 16 درصد از کل مرگ و میرها در سراسر جهان را تشکیل می دهد و سه برابر بیشتر از مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز، مالاریا و سل است.

انواع آلاینده های بالقوه آسیب رسان قلب شناسایی شده اند

سه آلاینده اول فهرست شده، فلزات سنگین کادمیوم، سرب و متالوئیدها (مانند آرسنیک) هستند. نویسندگان نوشتند: «کادمیم ممکن است باعث آسیب عروقی، اختلال عملکرد اندوتلیال و تصلب شرایین شود» و اعتقاد بر این است که سرب اثرات مشابهی دارد. اختلال عملکرد اندوتلیال، اختلال در عملکرد پوشش رگ های خونی است و علت آنژین صدری یا درد قفسه سینه است. آترواسکلروز گاهی اوقات "سخت شدن شریان ها" نامیده می شود. منابع رایج کادمیوم دود تنباکو، محیط های کاری و غذاهایی است که در خاک آلوده به آن رشد می کنند. رنگ و باتری ها منابع رایج آلودگی سرب هستند، در حالی که آرسنیک اغلب از آب های زیرزمینی آلوده (در ایالات متحده، بیشتر در نیوانگلند و جنوب غربی) وارد محیط زیست و غذاها و بدن موجودات زنده و انسان می شود.

این مقاله همچنین برخی از آلاینده‌های مضر دیگر را که در خاک یافت می‌شوند فهرست کرده است: بی‌فنیل‌های پلی‌کلره، دی‌فنیل اترهای پلی‌برومینه، اسیدهای پرفلوئوروکربوکسیلیک، پرفلورواکتان سولفونات، بنزن و بیسفنول آ.همه این‌ها می‌توانند از آفت‌کش‌ها یا از فرآیندهای صنعتی ناشی شوند.

همانطور که دکتر توماس مونزل، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: مانورهایی مانند لقاح بیش از حد، جنگل زدایی، مواد پلاستیکی، سموم فلزات سنگین و آفت کش ها باعث افزایش مرگ و میر قلبی عروقی، انفارکتوس میوکارد، نارسایی قلبی و... آریتمی؛ و باعث افزایش فشار خون شریانی می شوند.

به گفته نویسندگان، برخی از این آلاینده‌های مخرب قلب، بسیار کوچک هستند: ذراتی در ابعاد میکرو و نانو. اندازه ریز ذرات یا میکروپارتیکل ها تقریباً بین 1 تا 1000 میکرومتر است (یک میکرومتر که گاهی میکرون نامیده می شود، یک میلیونیم متر است)، در حالی که نانوذرات کمتر از 100 نانومتر هستند (یک نانومتر یک میلیاردم متر است). بر اساس این بررسی، «ذرات نانو و میکروپلاستیک از آب و خاک آلوده و دریا به هوا منتقل می‌شوند» و «محصولات جانبی فعالیت‌های صنعتی هستند و در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از آلودگی هوای خانگی ناشی از فرش‌ها و لباس‌های سنتتیک می باشند». نویسندگان توضیح دادند که چگونه جانداران دریایی، مانند پلانکتون، صدف و ماهی، این ذرات ریز را می بلعند و سپس آنها را به شکل غذاهای دریایی به انسان منتقل می کنند. آنها خاطرنشان کردند که مطالعات اخیر نشان داده است که ذرات میکروپلاستیک می توانند به رگ های خونی در اندام ها و اعضای بدن انسان برسند.

دکتر مونزل اظهار داشت که اگرچه به خطرات تغییرات آب و هوایی، آلودگی هوا و انقراض گونه‌ها توجه زیادی شده است، اما به خطرات آلودگی خاک و آب تقریباً به همین اندازه توجه نشده است. اما به گفته ی وی، آلودگی خاک و آب یک تهدید وجودی برای پایداری جوامع بشری است. همه این اشکال تخریب محیط زیست در نهایت نتیجه ی تفکر اقتصادی کوتاه مدت و طمع است که هیچ احترامی برای سیستم های طبیعی قائل نیست و هیچ دغدغه ای در مورد مردم امروز و نسل های آینده ندارد. با توجه به تمام عوامل استرس زای محیطی، ما به شدت به اقدامات اجتماعی موثر نیاز داریم. در حال حاضر حدود 96 درصد بودجه بهداشت عمومی برای درمان و تنها 4 درصد برای پیشگیری هزینه می شود که این روند باید فوراً تغییر کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/14/pollution-and-heart-disease/